0
Koszyk
Kontakt
    The clean solution

    Przyciąganie do branży hotelowej osób z pokolenia Y i Z

    doświadczony ekspert wie, jak się to robi

    „Musimy się zmieniać”

    Klaus Michael Schindlmeier jest z wykształcenia kucharzem. Ma ponad pięćdziesięcioletnie doświadczenie w pracy w branży hotelarskiej. Jego ścieżka kariery prowadziła z Niemiec do Austrii, Szwajcarii i z powrotem. Od kucharza po menedżera hotelu i łowcę talentów. W wieku 67 lat ma tyle samo świeżych pomysłów, co na początku swojej kariery. Jego kreatywne idee zmieniają branżę.

    Klaus Michael Schindlmeier
    Klaus Michael Schindlmeier

    Pokolenie Y, czyli osoby urodzone w latach 80./90. ubiegłego wieku, oraz pokolenie Z, czyli wszyscy mający obecnie mniej niż 23 lata, zaliczane są do młodych pokoleń. Między nimi a starszymi generacjami istnieją znaczne różnice. Gdy pokolenie „baby boomers” rozpoczynało karierę zawodową, trudno było znaleźć dobre miejsce pracy. Liczyła się wydajność. Kto chciał, by dobrze go postrzegano, wyrabiał nadgodziny. W dzisiejszych czasach na rynku panuje niedobór wykształconego personelu – również w branży hotelarskiej.

    Sytuacja odwróciła się – dzisiaj to młodzi podejmujący pierwszą pracę mają wybór. „Za trzy czy pięć lat rozmowy kwalifikacyjne będą wyglądały zupełnie inaczej. To kandydaci będą przedstawiać swoje listy wymagań, które musi spełnić pracodawca. Częściowo już dzisiaj tak jest.”, mówi Schindlmeier. Nie uważa jednak, by hotelarze powinni odbierać to jako tragedię. Sądzi, że branża musi po prostu się dopasować. 

    Młodzi dużą wagę przywiązują dzisiaj do samospełnienia, dla którego oprócz życia zawodowego ważny jest również czas wolny. Doświadczony hotelarz przekonuje, by zapewniać młodym ten czas, w którym, obok życia zawodowego, będą mogli rozwijać swoje pasje, a przez to osiągać szczęście i udany balans między pracą a życiem osobistym. Młodym talentom wcześnie przekazuje odpowiedzialność i projekty, za których realizację odpowiadają od A do Z – dzięki temu młodzi mogą się rozwijać, zyskiwać zaufanie we własne zdolności i wyrastać na liderów. 

    „Hotelarstwo to przyszłość”

    Ponieważ Schindlmeier bardzo troszczy się o przyszłość hotelarstwa, założył inicjatywę „Hotalents”. Ma ona na celu rozluźnić stare, sztywne struktury, znieść bariery wynikające ze sposobu myślenia i pomóc hotelarzom oraz młodym w nawiązaniu dialogu. Zasadniczą ideą jest, aby wszyscy zaangażowani uczyli się od siebie wzajemnie. Konferencje i warsztaty mają na celu przyciągać, wspierać i motywować pracowników. Na spotkaniu w 2019 r. ring bokserski symbolizował rzekomą walkę między pokoleniami na temat tego, „jaką drogą kroczyć w przyszłość”. 

    Na spotkaniu można było jednak usłyszeć coś wręcz przeciwnego – jak starzy wyjadacze i młode talenty w branży dążą do dialogu i znalezienia wspólnego języka, dla korzyści własnej, swoich zakładów i swoich gości. Schindlmeierowi nie udało się nic zdziałać, gdy korzystał ze starego sposobu myślenia, jaki poznał podczas własnej nauki i który dawniej motywował go do wysokiej wydajności. Uznał jednak, że „początki zawsze są trudne”. Nie miał zamiaru zgadzać się na porażkę. Ma pewność co do tego, że „sukces wiąże się z zazdrością i gniewem, wymaga ciężkiej pracy i wyznaczania celów”. Wie, że młode talenty muszą zmierzyć się z tymi przeciwnościami i wyzwaniami, aby odnieść sukces w pracy. 

    Ważne etapy kariery Klausa Michaela Schindlmeiera

    • Kucharz z wykształcenia, w wieku 15 lat zaczął pracować w hotelu Binoth w Lörrach, następnie poznał tajniki kreatywnej pracy w restauracji Pfeffermühle, a w wyróżnionej gwiazdką Michelina restauracji Erbprinz zdobywał doświadczenie, gotując m.in. dla austriackiej cesarzowej Zyty
       
    • Samodzielna działalność w wieku 22 lat – restauracja z salą na 500 osób
       
    • Szef kuchni w wyspecjalizowanej restauracji „Distel” w Rhönklinikum
       
    • W wieku 32 lat został dyrektorem hotelu Aparthotel Kleinwalsertal w Mittelbergu w Austrii.
       
    • Dyrektor holenderskiej firmy Bunkerpart, która jako pierwsza wynajmowała mieszkania tak, jak pokoje hotelowe. Pełniąc tę funkcję, podróżował po całych Niemczech, zajmując się rozwiązywaniem problemów.
       
    • Mistrz hotelarstwa/gastronomii w wieku 40 lat
       
    • Wspólnie z Lisą Aenis twórca inicjatywy Hotalents

    Wymiana na poziomie oczu: Hotalents

    Hotalents to inicjatywa, która ma za zadanie dać głos młodemu pokoleniu w branży hotelarskiej i gastronomicznej. Wspiera ona dialog międzypokoleniowy w branży. 

    Idealną platformą dla tego dialogu jest kongres Hotalents. Wydarzenie to po raz pierwszy odbyło się w 2018 r. Młode talenty oraz doświadczone osoby z branży mogły podczas niego wymieniać się ideami na temat przyszłej współpracy i zmieniać ustalone przekonania. 

    Branża hotelarska cierpi na wysoką fluktuację personelu i brak wykwalifikowanych pracowników. Mimo to wciąż zbyt słabo nakierowuje się ona na młodych stażystów. Młode pokolenia pragną elastycznych modeli czasu pracy, koleżeńskiego traktowania i kultury otwartego feedbacku. Kwestie te omawiano nie tylko podczas wykładów. Na spotkaniach przedstawiano różne opinie i poglądy oraz dyskutowano na ich temat. Podczas warsztatów zajmowano się tematami takimi jak np. jak powinno wyglądać dobre zarządzanie pracownikami oraz jak można motywować pracowników – i w jaki sposób chcą oni być motywowani. 

    Ofertę Hotalents uzupełniają szkolenia dla kierownictwa. Młodzi menedżerowie z branży hotelowej i gastronomicznej uczą się na nich, jak rozwijać i umacniać swoje kompetencje przywódcze. Treści kierowane są do młodych osób z pierwszymi doświadczeniami na stanowiskach kierowniczych, do zastępców dyrektorów i kierowników działów.