0
Koszyk
Kontakt
    The clean solution

    Rachunek finansowy w gastronomii:

    5 wskazówek jak obliczać zwrot z inwestycji w gastronomii

    Pięciopunktowy plan sukcesu Twojej restauracji

    1. Tworzenie dziennego raportu

    Nic nie prowadzi do sukcesu w sposób bardziej bezpieczny niż prawdziwa znajomość własnego biznesu. Najprostszym sposobem na zdobycie tej wiedzy jest dobrze przemyślany plan finansowy. W szczególności założyciele firmy powinni zadbać o sporządzenie biznesplanu. Wprowadź wszystkie informacje, takie jak dzienny obrót, liczba gości i ceny artykułów. Oczywiście jedzenie i napoje spożywane przez pracowników, jak również notatki na temat dobrze i źle sprzedających się dań lub anulowania rezerwacji również należy uwzględnić. Gdy tylko zostaną wprowadzone pierwsze liczby, gotowe będą podstawy do kroku drugiego.

    2. Dobre dni, złe dni – realistyczne planowanie

    Duża liczba gości każdego dnia nie oznacza automatycznie wysokich zysków. Jeśli Twoje koszty są wyższe niż sprzedaż, masz problem. Ważne jest, aby znać swój dzienny próg rentowności – kwotę przychodów, od której zaczynasz osiągać zyski. Wystarczy dodać wszystkie wydatki miesięczne, takie jak czynsz, dostawy, wynagrodzenia i dodatkowe koszty płac, ale także psucie się i straty produktów, a sumę podzielić przez liczbę dni, w których lokal jest otwarty. Również w tym wypadku obowiązuje zasada, że im więcej pozycji zostanie uwzględnionych w obliczeniach, tym lepiej rozumiesz swój biznes. Dane te umożliwiają również skuteczne i przewidujące planowanie.

    3. Prognoza sprzedaży

    Teraz już znasz swoje dzienne i miesięczne obroty. Wiesz dokładnie, ile inwestujesz, a ile sprzedajesz. Nadszedł czas, aby pozwolić tej wiedzy zapracować na Twój sukces. Wszystko czego potrzebujesz to dobra znajomość sytuacji na rynku.
    Zasięgnij informacji o datach i wydarzeniach w Twoim mieście, które mogą wpłynąć na Twój obrót – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Następnie przeanalizuj ponownie dane liczbowe z dziennych raportów: jak kształtowała się sprzedaż w tym okresie w minionym roku? Ponadto: uwzględnij w kalkulacjach pory roku i prognozy pogody – nawet jeśli nie prowadzisz ogródka.
    Ludzie częściej wychodzą zjeść na miasto przy przyjemnych temperaturach i dobrej pogodzie. Nawet jeśli niektórzy właściciele obiektów gastronomicznych twierdzą, że miesiące zimowe przynoszą największe zyski. Wyjątki się zdarzają, a Ty najlepiej znasz preferencje swoich gości.
    Po uwzględnieniu tych wszystkich czynników o wiele łatwiej zaplanować niezbędne działania, jak np. inwestycje w nowy i lepszy sprzęt kuchenny.

    4. Staranna prognoza płynności finansowej

    Następnie wykorzystaj swoje kalkulacje oraz wiedzę na temat silnych i słabych tygodni kalendarzowych i zaplanuj wszystkie finanse z wyprzedzeniem.Jakich przychodów i jakich wydatków oczekujesz w nadchodzącym roku? Które pozycje są jednorazowe, wielokrotne lub regularne? Czy spodziewasz się jakichś kosztów specjalnych? Szczególnie w przypadku kosztów specjalnych, inwestycja w wysokiej jakości sprzęt może stanowić zabezpieczenie przed niespodziankami.

    Uwaga: Właściciele obiektów gastronomicznych często błędnie obliczają opłacalność przy zakupie dóbr inwestycyjnych. Zawsze pamiętaj, aby obliczyć całkowity koszt posiadania.

     


    Co oznacza całkowity koszt posiadania (TCO)?

    TCO jest procedurą rozliczeniową, która z góry rozpoznaje i dokumentuje wszystkie możliwe dodatkowe koszty inwestycji. Obejmuje to, na przykład, wstępną konfigurację maszyny, jej naprawę lub przestój oraz jej utylizację w przyszłości. Tak więc nigdy nie należy oceniać większych inwestycji wyłącznie na podstawie ich ceny zakupu. Na przykładzie zmywarek przemysłowych można to wyjaśnić w następujący sposób:

    Ryzyko awarii technicznych w przypadku produktów tanich i nieznanych marek jest znacznie wyższe niż w przypadku zmywarek profesjonalnych.
    Ponadto efekty zmywania w pseudoprofesjonalnych zmywarkach są nierzadko gorsze, co może skutkować niezadowolonymi gośćmi i negatywnymi komentarzami.
    Na koniec warto nadmienić, że zmywarki przemysłowe do naczyń nieznanych marek muszą być zwykle częściej serwisowane i zdarza się, że ich producenci nie oferują niezawodnej obsługi klienta w razie awarii.
    Te trzy negatywne aspekty „korzystnej cenowo” inwestycji generują przez cały okres eksploatacji urządzenia koszty bieżące, które dodatkowo ciężko przewidzieć. Ich całkowity koszt posiadania jest znacznie wyższy od ceny zakupu. W przypadku profesjonalnej zmywarki przemysłowej takie ryzyko można łatwiej przekalkulować. Ponieważ wiążą się one z większym bezpieczeństwem i przykładowo lepszą obsługą klienta w razie awarii. TCO jest wartością znacznie bliższą kosztom nabycia.


     

    5. Rezerwy, rezerwy, rezerwy!

    Nawet jeśli postawisz na jakość: wysokiej jakości sprzęt nie jest w stanie ochronić Cię przed wszystkimi zagrożeniami. Prawdopodobnie zaoszczędzisz na kosztownych naprawach, ale Twoja firma może nadal paść ofiarą podatków, kaprysów natury lub, w najgorszym wypadku, pożaru.

    Dlatego ważne jest, aby tworzyć rezerwy. W przypadku trudności w zanadrzu zawsze pozostaje taki rodzaj zabezpieczenia. Zwłaszcza zakładając firmę należy pamiętać, by od samego początku uwzględniać rezerwy w obliczeniach. Niemniej jednak na początku na pewno popełnisz drobne błędy – z tym samym mierzą się inni przedsiębiorcy rozpoczynający działalność. Jeśli jednak postępujesz zgodnie z punktami od jeden do pięć, podobne „błędy początkującego” nie powinny stanowić problemu. Z ekonomicznego punktu widzenia wszystko zostało zrobione, aby zapewnić efektywny przebieg działalności w dłuższej perspektywie.