BDO w gastronomii
Czym jest i po co powstało?
Każdy lokal gastronomiczny w Polsce, niezależnie od tego, czy jest to duża restauracja, bar, a może niewielka kawiarnia generuje co roku sporą ilość odpadów. Dlatego od 2019 roku obowiązkiem wielu z nich jest wpis do BDO.
Co to jest BDO?
BDO ─ Baza Danych Odpadowych, a właściwie baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jest to publiczny rejestr danych, gdzie w jednym miejscu gromadzi się wszystkie informacje o podmiotach, wprowadzających na rynek opakowania lub produkty w opakowaniach, a tym samym gospodarujących odpadami. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko zwiększyć kontrolę nad zarządzaniem odpadami przez większe firmy, ale także zmniejszać zjawisko powstawania nielegalnych składowisk śmieci.
Jak na XXI wiek przystało system BDO jest ogólnodostępny dla wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w tym restauratorów. Umożliwia on szybkie i sprawne realizowanie wpisów do rejestru, prowadzenie ewidencji odpadów i opakowań, a także przekazywanie sprawozdań do urzędu marszałkowskiego drogą elektroniczną.
BDO ─ kto musi się zarejestrować?
Jakie firmy i przedsiębiorstwa muszą zgłosić się do BDO? Czy każdy właściciel restauracji ma obowiązek to zrobić? Sprawdź, kto musi zarejestrować swoją firmę gastronomiczną w systemie Bazy Danych Odpadów i dlaczego dotyczy to tylko wybranych podmiotów?
Oto lista:
- Produkujesz odpad (z wyjątkami)
Jak powszechnie wiadomo każde, nawet najmniejsze lokale gastronomiczne generują odpady. Jednak nie każdy odpad gastronomiczny musi być zgłaszany do BDO.
Produktem, który kategorycznie podlega pod ewidencję BDO jest olej posmażalniczy (tzw. UCO). Dlatego jeśli w swoim lokalu serwujesz dania smażone, według ustawy jesteś wytwórcą odpadu i Twoim obowiązkiem jest poinformowanie o tym urząd marszałkowski ─ można to zrobić szybko i wygodnie z domu poprzez system BDO.
Aby upewnić się, czy obowiązek ten dotyczy Twojego lokalu, koniecznie zapoznaj się z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzaju odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów w bazie BDO.
2. Wprowadzasz opakowania na rynek
Wiele lokali gastronomicznych w okresie pandemii Covid-19 zdecydowało się na sprzedaż produktów na wynos. Takie rozwiązanie było nie tylko wygodne dla klientów, ale przede wszystkim stanowiło jedyny sposób na przetrwanie wielu restauracji, barów, czy kawiarenek.
Takie działania w przeciwieństwie do tradycyjnych naczyń, które można włożyć do zmywarki gastronomicznej i ponownie wykorzystać, wiążą się z wprowadzeniem przez restauratorów zwiększonej ilości opakowań na rynek, które nie pozostają obojętne dla gospodarki środowiskowej. W związku z tym, każdy podmiot serwujący dania i napoje na wynos jest zobowiązany do wpisu do systemu BDO. Nie ma przy tym znaczenia czy są to opakowania kartonowe, plastikowe, czy szklane.
3. Pakujesz produkty w opakowania, za które pobierana jest opłata recyclingowa
Coraz częściej w lokalach gastronomicznych można spotkać się z tym, że podczas kupowania dania na wynos musimy dodatkowo zapłacić za opakowanie. Sytuacja ta w szczególności dotyczy plastikowych toreb i tzw. jednorazówek, za które przedsiębiorca ponosi opłaty recyklingowe. W takim przypadku niezbędna jest ewidencja w systemie BDO.
Jak sprawdzić numer BDO?
Jak już wyżej wspominaliśmy system BDO jest ogólnodostępny. Po wypełnieniu formularza i uiszczeniu wszelkich należności finansowych przedsiębiorca otrzymuje numer, dzięki któremu każdy może sprawdzić, w jakim zakresie dany podmiot prowadzi działalność związaną z gospodarką odpadami.
Aby sprawdzić potencjalnego kontrahenta, w tym odbiorców zbierających, transportujących, sprzedających lub przetwarzających odpady należy wejść na stronę Rejestru-BDO, skorzystać z wyszukiwarki i sprawdzić zakres prowadzonej działalności przez partnerów biznesowych. Szybko, sprawnie i wiarygodnie!